Köpvillkor

Frakt- och köpvillkor

Fast frakt

Vi har fast frakt inom Sverige: 

– 95 kr för standardmattor
– 195 kr för större mĂ„ttbestĂ€llda mattor

Returkostnaden Àr densamma som frakten.

Leveranstid

Leveranstiden Àr normalt 2-4 vardagar för mattor och 3-7 vardagar för kantsydda mattor. Vid vissa avlÀgsna orter dÀr lantbrevbÀring förekommer kan 1-2 vardagar tillkomma.

LeveranssÀtt för mattor mindre Àn 150 cm

För mattor som Àr max 150 cm lÄnga dÄ de rullas pÄ det kortaste mÄttet levererar vi till DHL Servicepoint, som Àr ett utlÀmningsstÀlle i nÀrheten av din valda leveransadress. NÀr du fÄr en avisering frÄn DHL om att paketet finns att hÀmta ut hos ett ombud tar du med dig sÀndningsnumret och legitimation. I aviseringen framgÄr det till vilket ombud paketet har levererats. Paketet ligger kvar hos ombudet i 14 dagar. Efter tvÄ pÄminnelser skickas det tillbaka till Ruugs.

Ruugs förbehÄller sig rÀtten att packa större mattor för att levereras till Servicepoint.

LeveranssÀtt för större mattor

Övriga mattor som finns i Ruugs sortiment levereras inom Sverige sÄ nĂ€ra transportören kommer fram till kundens port eller grind, uppbĂ€rning ingĂ„r ej. UppbĂ€rning gĂ„r ej att köpa till som en tillĂ€ggstjĂ€nst.

Leveranser skickas med externa transportörer. En dag (eller i vissa fall samma dag) före leverans kontaktar (ringer/smsar) transportören dig för bokning av utkörningstid. Utkörning sker dagtid i olika bestÀmda tidsintervallar mellan 08.00-17.00 vardagar, beroende pÄ var transportör befinner sig.
 
Ruugs friskriver sig alla krav gÀllande ersÀttning frÄn kunden gÀllande leveransförseningar.Viktigt! I vissa fall dÀr transportör inte kan fÀrdas pÄ det vÀgunderlag som krÀvs för att ta sig fram eller har möjlighet att vÀnda med den typ av transportmedel som anvÀnds, sÄ mÄste bestÀllare sjÀlv ordna vidare transport ifrÄn det stÀllet vart transportören nÀrmast kan lossa varorna. KÀnner du dig osÀker sÄ vÀnligen kontakta vÄr kundtjÀnst innan bestÀllning för mera information.

Kvittens

Det krÀvs att en mottagare kvitterar leveransen, om annat avtal skulle förmodan ingÄs mellan transportör och mottagare sÄ frÄnskriver Ruugs sig allt ansvar.

Byte av leveransadress

Efter att ditt paket skickats ivÀg Àr det svÄrt att byta leveransadress. Det gÄr mot en kostnad pÄ 200 kr men var istÀllet noga med att ange rÀtt leveransadress nÀr ordern lÀggs.

Provbitar

Provbitar tar vi ut 49 kr i hanteringskonstnad (tillgodo vid mattköp). Max 4 provbitar per bestÀllning och de levereras pÄ 1-2 vardagar.
Provbitarnas storlek Àr ca 8x10 cm och vi skickar en per bestÀlld kvalitet och fÀrg.

ÅngerrĂ€tt 

Mattor i fÀrdiga storlekar har 14 dagars öppet köp. Returfrakten Àr samma som originalfrakten. HeltÀckningsmattor och avkapade mattor som mÄttbestÀlls Àr det inte öppet köp eller bytesrÀtt pÄ dÄ de skÀrs till frÄn större mattrullar. För att returnera en matta kontakta oss sÄ hjÀlper vi er.

ErsÀttning

Ruugs ger ingen ersÀttning för försenade varor.

Betalningsvillkor

Klarna faktura - Betala efter att du fÄtt din matta med faktura. Fakturan skickas till din e-post (kan ibland hamna som "skrÀppost") samma dag som din vara skickas ivÀg. Betala inom 30 dagar. Ingen avgift.
Klarna konto - Delbetala med Klarna konto. RÀnta tillkommer hos Klarna. Se deras villkor vid köp.
Kortbetalning - Betala med AMEX, VISA eller MasterCard. Ingen avgift.

Priser och valuta

Alla priser i butiken Àr inklusive moms och i SEK.

Kapning av mattor

Det Àr inte öppet köp eller bytesrÀtt pÄ avkapade (mÄttbestÀllda) mattor.
Vid kapning kan mÄtten pÄ mattan variera upp till 1,5% frÄn bestÀllda mÄtt.

Ej uthÀmtade paket

Mattor som bestÀllts men som inte Àr uthÀmtade eller som returneras till oss för att du som köpare inte varit tillgÀnglig trots upprepade leveransförsök, kommer att debiteras 295 SEK för de extra kostnader det tillför oss. Vid mÄttbestÀllda mattor sÄ debiteras hela ordervÀrdet. 

Leverans utanför Sverige

Om du behöver mattor skickade till annat land Àn Sverige kontakta oss sÄ ger vi er svar pÄ vad det kostar.

Reklamation

Vill du reklamera en vara för produktionsfel kontakta oss sÄ hjÀlper vi er.

Transportskador

OBS! Alla transportskador ska anmÀlas till oss inom en vecka efter mottaget paket.

Gör sÄ hÀr vid transportskador:
1. Är paketet skadat vid leverans öppna det direkt och kolla sĂ„ att allt Ă€r intakt anmĂ€l annars direkt till chauffören.
2. Ta bilder pÄ emballaget och pÄ den skadade produkten (spara emballaget).
3. Maila dessa till oss plus övrig information sÄ hjÀlper vi er.

Produktbilder

Produktbilder kan ha mindre skillnader i fÀrgtoner mot verkligheten.

Provbitar

Vi reserverar oss mot att provbitar kan variera lite i fÀrgnyansen mot mattan dÄ det alltid Àr smÄ nyansskillnader mellan olika tillverkningsomgÄngar av mattrullarna.

Personuppgifts och anti-SPAM policy

Vi gör inget utelÀmnande av personuppgifter till tredje part.
Vi medverkar ej till att skicka sk. SPAM. Som kund till oss kan ni fÄ e-post rörande er order, betalning eller annan kommunikation ni initierat samt information, nyhetsbrev eller erbjudanden kring vÄr kundrelation. Personuppgifter behandlas enligt vÄr Personuppgiftspolicy som du hittar hÀr: https://www.ruugs.se/policy

Cookies

Vi anvÀnder cookies för att din upplevelse av webbplatsen ska bli sÄ bra som möjligt. LÀs mer. 

Â